Fogyasztóvédelem külföldön is!

A nyári időszak sokakat külföldi nyaralásra csábít. A felmérések szerint az idén – sok év után először – ismét fellendült a nyaralási kedv, mérhetően több utazást terveznek idén nyáron külföldre, mint az elmúlt időszakban idáig. Azért, hogy ne kerüljön kellemetlen helyzetbe a külföldi pihenés során, az NFH szervezetén belül működő Európai Fogyasztói Központ legfontosabb tanácsait az alábbiakban osztja meg az utazókkal.

 TIPPEK A KÜLFÖLDI UTAZÁSHOZ!     
  • Indulás előtt érdemes felírni az adott országban lévő magyar nagykövetség telefonszámát, és megoldhatatlannak tűnő baj esetén érdemes őket tárcsázni.
  • Minden bizonylatot, számlát, beszállókártyát őrizzen meg, mert ezzel igazolhatja a történeket, ha utólag kell reklamálnia.
  • Akármilyen probléma felmerülése esetén első körben a társaság helyi képviselőjénél kell reklamálni, jelezni a kifogást. Ez lehet a telepített idegenvezető, az utazási iroda kinti munkatársa, vagy a légitársaság képviselője. Mindenképp kérjen jegyzőkönyvet a reklamációról, bejelentésről.
  • Ha nem beszéli az adott nyelvet, kérjen segítséget az utastársaktól, és rögzítsék a problémát a helyszínen.
  • Amennyiben a panaszt nem sikerült megoldani, orvosolni az utazás során, forduljon az Európai Fogyasztói Központhoz (VIII.József körút 6. Budapest), akik kinti társközpontjuk segítségével veszik fel a szolgáltatóval a kapcsolatot, és próbálják megoldani a problémát. Ez azonban nem jelent instant megoldást, a szervezet nem tudja Önt hazahozni, nem ad pénzbeli támogatást, csak megmondja, hogy mit tehet adott helyzetben. A bejelentést megteheti akár online is, vagy telefonon.
  • Ha diszkont légitársasággal utazik, akkor jó tudni, hogy ezek a társaságok nem üzemeltetnek csatlakozó járatokat. Ez azt jelenti, hogy minden szakasz külön járatnak számít, így a légitársaság nem felel érte, ha az utas lekési az átszállást, ezért tehát nem reklamálhat.
  • A diszkont- vagy fapados járatok sok mindenre számítanak fel különdíjat. Ezeket érdemes előre megnézni, mert ha túl nagy a csomag, vagy nem csekkol be online, tetemes összeget kérhetnek el, és még reklamálni sem nagyon lehet.
  • Ha autót bérel, figyeljen oda rá, hogy a kölcsönző 14 napra el fog különíteni egy összeget a bankkártyáján, amit nem fog tudni használni. Ez adott esetben többszáz euró is lehet, így érdemes úgy kalkulálnia az utazását, hogy ez is beleférjen a büdzsébe.
  • Amennyiben biztosra akar menni, kössön biztosítást, akár a járatkésésre és a csomagjára is!

A szervezet készített egy okos telefonokon futó applikációt is, mely a legfontosabb kérdésekre ad választ.

Fogyasztóvédelem külföldön

Már egy nyaralás/utazás során sem kell lemondani a fogyasztóvédelemről külön okos telefon alkalmazás van már erre.

Az „ECC-Net: Travel” alkalmazás ingyenes, továbbá offline módon, azaz internet kapcsolat nélkül is használható a roaming díjak elkerülése érdekében. Olyan mobil eszközökre telepíthető, amelyek iOS, Android, Microsoft Windows operációs rendszerrel működnek. Az alkalmazás a következő oldalakról tölthető le:

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.cec_zev.ECCNetTravel

Apple: https://itunes.apple.com/app/ecc-net-travel/id886668562

Windows Phone: http://www.windowsphone.com/en-gb/store/app/ecc-net-travel/4dfcfb67-9294-40d5-9ac0-644a7e734813

Vélemény, hozzászólás?